سیاست های حفظ سلامتی در ژاپن

سیاست های حفظ سلامتی در ژاپن
جمعیت جهان به سرعت درحال سالمند شدن است، سالمندی جمعیت در سراسر جهان اتفاق می افتد اما در کشورهای درحال توسعه با سریع ترین رشد همراه است. نسبت زنان و مردان مسن در سراسر جهان با سرعت بیشتری نسبت به جمعیت عمومی رشد کرده است.

در کشور ژاپن موسسه ای به نام (HSSA) Health  Service System  For  Aged زیرنظر شهرداری وجود دارد که مسئولیت رسیدگی به امورسالمندان را برعهده دارد و تنها عهده دار بیمه بازنشستگان است. سازمانهای بیمه موظف هستند مقدار مشخصی را به موسسه پرداخت کرده که سهم پرداختی سالمندان از هزینه های آنها نسبت به سایر مردم بسیارکمتر است.

هزینه های بهداشتی به ویژه هزینه های بهداشتی ناشی از تولید ناخالص داخلی در ژاپن در سالهای اخیر افزایش یافته است. همچنین هزینه های دارویی نیز به سرعت افزایش می یابد که این کشور از نظر سرانه هزینه های دارویی، رتبه دوم را در میان کشورهای عضو به خود اختصاص داده است و تقریباً 50 درصد بالاتر از میانگین این میزان درکشورهای عضو است. درحالی که هزینه های عمومی داروها در سالهای 2009 تا 2013 در کشورهای عضو به میزان 3.2 درصد کاهش یافته است این هزینه ها هرساله در ژاپن  4.9 افزایش می یابد.

درحال حاضر مراکز درمانی در این کشور به دو دسته بیمارستان و کلینیک تقسیم می شود که بیمارستانها شامل بیمارستانهای عمومی است و تمامی بیماری های حاد را بستری می کند. آسایشگاه به بیماریهای مزمن مانند سل ریوی و ... اختصاص دارد و مراکز پزشکی ویژه که مجهز به امکانات ویژه برای بیماری های خاص نظیر جراحی قلب است.

نظام درمانی ژاپن به شدت وابسته به بخش های بیمارستانی است و دارای بیشترین تعداد تخت بیمارستان است که این میزان تقریبا سه برابر بیشتر از میانگین آن در کشورهای عضو OECD است. نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در فاصله زمانی سالهای 2003 و 2013 درکشورهای عضو افزایش یافته است. درکشور ژاپن، پذیرش بیمارستان برای بیماری دیابت بالاتر از میانگین این میزان درکشورهای عضو است. میزان مشاوره های پزشکی در میان سالمندان نیز بالاتر است و سرانه مشاوره پزشک در 33 کشور عضو 6.6 بوده درصورتی که در سوئد 2.9 و در ژاپن 12.9 است.کیفیت مراقبت های بیمارستانی در ژاپن بسیار مطلوب است. علارغم اینکه مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و سرطان در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای عضو کمتر است اما مرگ و میر ناشی از حمله قلبی 50 درصد بالاتر از میانگین این میزان در سایرکشورهای عضو است. 

گسترش بیمه های اجتماعی و خدمات درمانی حداقل از سه دهه پیش در ایران مورد توجه قرار گرفته است. بالا بودن هزینه های درمانی و تفاوت زیاد میان تعرفه های خدمات پزشکی در دو بخش دولتی و غیردولتی موجب کاهش انگیزه اقتصادی در زمینه بیمه های درمانی و افزایش تمایل افراد برای استفاده از بیمه های درمان مکمل شده است. میزان حق بیمه درمان مکمل براساس مزایای ارائه شده و میزان تعهدات شرکت های بیمه ای به دو شکل ثابت و متغییر با لحاظ نمودن معیارهای سن، میزان مزایا و حق بیمه پرداختی تعیین می شود.

نظام بهداشتی و درمانی کشور ایران همانند بسیاری از کشورهای درحال توسعه در طی سالیان اخیر تحولات بسیاری را به خود دیده است اما به دلایل مختلف نظیرگستردگی کشور، پراکندگی جمعیت، وجود شرایط اقلیمی و دسترسی افراد به خدمات بهداشتی و درمانی متفاوت است. نظام بهداشتی و درمانی درکشور ایران به شکل منسجم در سه سطح به تمامی افراد و سالمندان ارائه می شود، سطح اول خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی روستایی و شهری که اولین و وسیع ترین تماس جامعه با نظام ارائه خدمات بهداشتی است. در سطح دوم خدمات در مراکز بهداشت و بیمارستان شهرستان در سطح تخصصی تری به افراد ارائه می شود و در سطح سوم خدمات تخصصی تر و فوق تخصصی در بیمارستان به افراد ارائه می شود.

رعایت اولویت بهداشت و پیشگیری نسبت به درمان، توسعه شبکه های بهداشتی و درمانی کشور، گسترش پوشش درمانی اقشار جامعه، توسعه مراکز درمانی و تخصصی، گسترش تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته پزشکی، بازنگری و اصلاح نظام اداری کشور ازجمله سیاست های کلی بخش بهداشت و درمان کشور ایران است. خدمات مختلف بهداشتی و درمانی در بخش دولتی و خصوصی همزمان هم ارائه می شوند  ولی عمدتاً بخش دولتی به ویژه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در این زمینه از سهم بیشتری برخوردار است.

منابع مورد استفاده:

 www.issa.int

www.oecd.org

۱ مرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۴۰
صندوق بازنشستگی کشوری |
تعداد بازدید : ۱۶
کد خبر : ۱۰,۸۲۷

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید