اثرگذاری فعالیت های بدنی منظم در پیشگیری از پوکی استخوان

اثرگذاری فعالیت های بدنی منظم در پیشگیری از پوکی استخوان
یک فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: پوکی استخوان یک نوع بیماری است که در آن استخوان‌های فرد متخلخل و شکننده شده و در نتیجه آن خطر شکستن خود به خودی استخوان ها افزایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بازنشستگی استان تهران، دکتر مهین لشگری در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان این مطلب و طبقه‌بندی عوامل خطر بیماری پوکی استخوان به دو گروه، اظهار داشت: این عوامل به ۲ گروه غیرقابل کنترل و قابل کنترل تقسیم می‌شود که در دسته عوامل غیرقابل کنترل می‌توان به مواردی چون افزایش سن، جنس، نژاد و سابقه فامیلی مثبت و در گروه عوامل قابل کنترل به رعایت نکردن تغذیه، فعالیت فیزیکی و مصرف سیگار اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در صورت رعایت شیوه زندگی سالم می‌توان از بروز عوامل خطر قابل کنترل پیشگیری کرد، افزود: تراکم استخوان در سال‌های نوجوانی و جوانی به حداکثر می‌رسد و در حدود سنین ۳۵ تا ۴۵ سالگی در هر ۲ جنس شروع به کاهش می‌کند.
لشگری ادامه داد: پس از این سنین و در زنان بعد از یائسگی به دلیل از دست دادن هورمون‌های جنسی کاهش تراکم شدت می‌یابد که البته باید گفت سرعت کاهش توده استخوانی در هر ۲ جنس تحت تاثیر عواملی مانند نمایه توده بدنی، مصرف سیگار، بی‌حرکتی، اختلالات تولید و متابولیسم ویتامین D و پرکاری پاراتیرویید است.
این پزشک فوق تخصص روماتولوژی یادآور شد: یکی از عواملی که می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر باشد انجام منظم فعالیت‌های ورزشی تحمل کننده وزن و انجام ورزش‌های تقویت کننده عضلات است که موجب ساخته شدن استخوان و عضلات می‌شود.
لشگری افزود: در این راستا علاوه بر رعایت رژیم غذایی حاوی لبنیات، دریافت نور کافی خورشید و پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، انجام سه مرتبه ورزش‌های تحمل کننده وزن مانند پیاده‌روی در هفته و هر مرتبه به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه موثر است.

۱۲ آبان ۱۳۹۸ ۰۸:۴۲
ایسنا |
تعداد بازدید : ۱۳
کد خبر : ۱۱,۵۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید